DTT – NDBI
Discrete Trial Training (DTT)
DTT este o abordare structurată și intensivă, care se concentrează pe învățarea pas cu pas a abilităților. Să presupunem că obiectivul este ca un copil să învețe să identifice o mașină de jucărie. În cadrul DTT, acest proces ar fi descompus în mai multe “trial-uri” sau încercări, unde terapeutul prezintă mașina și cere copilului să o identifice (“Arată-mi mașina”). Această abordare este repetitivă și necesită mai multe sesiuni pentru a consolida învățarea, cu scopul de a ajunge de la achiziția inițială a abilității la aplicarea ei în contexte diferite (NET), cum ar fi recunoașterea unei mașini de jucărie în camera sa de joacă, în parc etc.
Naturalistic Developmental Behavioral Interventions (NDBI)
NDBI, pe de altă parte, este o abordare integrată care se concentrează pe învățarea în contexte naturale și în cadrul interacțiunilor cotidiene. Utilizând același exemplu al mașinii de jucărie, în NDBI, procesul de învățare începe în momentele naturale de joacă. În timp ce copilul și terapeutul (sau părintele) se joacă împreună, terapeutul folosește oportunități spontane pentru a atrage atenția copilului asupra mașinii (“Mașina!”). Învățarea se petrece într-un mod ludic și interactiv, fără sesiuni repetitive strict structurate. Copilul învață să asocieze mașina cu activitatea de joc, ceea ce facilitează nu doar recunoașterea obiectului, dar și asocierea acestuia cu experiențe pozitive și semnificative din punct de vedere social și emoțional.
De ce NDBI pentru copiii mici?
Pentru copiii între 1 și 3 ani, interacțiunile naturale și jocul sunt esențiale pentru dezvoltarea lor. NDBI valorifică aceste aspecte ale dezvoltării, integrând învățarea în activitățile de zi cu zi și facilitând o conexiune mai profundă între copil și cei din jur. Copiii sunt mai angajați și motivați să învețe atunci când sunt implicați activ în proces și când învățarea este relevantă pentru contextul lor imediat.
DTT, deși este eficient în construirea unor abilități specifice, poate părea uneori prea structurat și repetitiv pentru copiii mici, care beneficiază enorm de pe urma flexibilității și dinamismului oferite de NDBI. Prin NDBI, copilul nu doar că învață să recunoască o mașină de jucărie, dar înțelege și contextul jocului cu mașina, îmbunătățindu-și abilitățile de comunicare, sociale și emoționale într-un mod holistic.
Concluzie
Alegerea metodei de învățare pentru copilul dumneavoastră este o decizie importantă și trebuie să reflecte nevoile și particularitățile individuale ale copilului. Pentru copiii mici, NDBI oferă o abordare mai naturală și integrată, care se aliniază cu modul în care ei explorează și înțeleg lumea în această etapă crucială a dezvoltării lor. Prin îmbrățișarea NDBI, încurajăm nu doar achiziția de abilități, ci și dezvoltarea unui învățător curios, social și emoțional conectat, pregătit să navigheze complexitatea lumii din jur cu încredere și bucurie.