De ce trebuie să predau imitația în reciprocitate?
- Posted by Alina Vlad
- Categories Imitatie
- Date 20/01/2022
- Comments 0 comment
Imitația se predă în intervenția ABA structurată. De ce trebuie să predau imitația în reciprocitate?
Raspuns:
Așa este, ai dreptate. Imitația este predată în intervenția ABA structurată, dar este predată pe jumătate. Imitația, în ABA structurată, este predată sub funcția ei de învățare – o regăsești în programele de imitație grosieră, imitație cu obiecte, imitație vocală, îngrijirea personală, etc. Copilul învața ce-i predai. Nimic mai mult, nimic mai puțin. L-ai învățat 20 de acțiuni, vezi la el 20 de acțiuni. Nu 21, nu 25.
Trebuie să știi că această funcție nu are puterea necesară să susțină comportamente mai avansate de comunicare socială.
Aici intervine a doua funcție a imitație – funcția socială (prin care ne conectam social și emoțional cu ceilalți).
Funcția socială a imitației o vedem încă din primul an de viață sub forma imitației reciproce și spontane. Intervenția ABA structurată nu acoperă această funcție, iar răspunsurile sunt simple. Atât de simple că cei mai multi le ignoră.
- Trebuie să ai însemnătate pentru copil pentru a copia ce faci și ce spui.
- Trebuie să existe reciprocitate de ambele părți.
- Trebuie să se întâmple în timpul interacțiunii naturale.
- Trebuie să existe o recompensă naturală. Fie obții sau continui ceva ce-ți place, fie eviți sau termini ceva ce-ți produce un disconfort.
Tag:Invatare