
Vino în comunitatea FOCUS
Aici binele se multiplică, iar schimbarea devine reală și durabilă.
Mulți părinți ajung la un moment în care simt că „ceva nu e în regulă”, dar nu știu exact ce urmează. Și peste grijile de zi cu zi se așază întrebări mai adânci. De la suspiciuni până la diagnostic, drumul e adesea lung și confuz. Iar când diagnosticul vine, nu vine cu o hartă. Doar cu și mai multe decizii de luat.
În tot acest proces, părintele riscă să devină un simplu observator: primește rezumate, dar nu este cu adevărat implicat. „Fac destul? Fac bine?” devin întrebări care nu se aud, dar apasă. Și toate acestea se întâmplă, de multe ori, în tăcere, fără o rețea de sprijin clară.
Iar când la toate acestea se adaugă și presiunea financiară – terapii costisitoare, lipsa unui coordonator, lipsa clarității – orice pas înainte devine o provocare.
La FOCUS, noi schimbăm asta. Nu ești singur. Nu mai aștepți. Înveți să intervii activ, cu încredere și claritate.
Viața profesională a unui terapeut sau coordonator este adesea un drum parcurs în tăcere. Deși lucrezi cu dăruire, rămâne sentimentul că ești singur în practica ta. Și când lucrezi cu oameni, nu cu formule, nesiguranța nu întârzie să apară – mai ales când fiecare decizie are impact direct asupra unui copil.
Teama de a greși devine reală. Uneori, paralizantă. Și totuși, continui. Muncești mult, dar în forfota zilnică, recunoașterea pare să lipsească. Iar în spatele fiecărei sesiuni reușite, rămâne adesea o întrebare tăcută: „Contează ce fac?”
Poate cel mai greu nu este lipsa răspunsurilor, ci lipsa unui spațiu în care să le cauți împreună cu alții. Fără presiune. Fără comparații. Doar cu oameni care știu cum e. Care te ascultă. Care îți spun: „Și eu am fost acolo.”
La FOCUS, schimbăm asta.
Nu mai ești singur. Aici aplici teoria alături de o echipă, primești feedback constant și crești în siguranță.
Proiectul ‘Centrul Comunitar FOCUS” este inițiat de Alina Vlad, psiholog și specialist acreditat internațional în analiză comportamentală aplicată (BCBA), cu peste 22 de ani experiență în intervenția timpurie pentru copiii cu autism și întârzieri în dezvoltare. Alina Vlad este cunoscută în România drept unul dintre pionierii terapiei ABA și ai abordărilor bazate pe relaționare și neuroștiință, fiind recunoscută atât pentru claritatea, profesionalismul și empatia cu care sprijină familiile și specialiștii, cât și pentru proiectele inovatoare pe care le-a lansat de-a lungul carierei sale, inclusiv programele naționale PCM și FOCUS.
Mesajul Alinei: “Ikigai-ul meu este să creez spații vii, autentice și conectate, unde părinții și specialiștii se simt văzuți, înțeleși și sprijiniți să crească împreună. Centrul Comunitar FOCUS reflectă exact acest sens profund care mă trezește dimineața: să dau claritate acolo unde există confuzie, să ofer conexiune unde domnește singurătatea și să inspir creștere acolo unde există potențial neexprimat. FOCUS e mai mult decât un centru, este manifestarea convingerii mele că binele se multiplică atunci când îl primim și îl dăm mai departe.”
Aici binele se multiplică, iar schimbarea devine reală și durabilă.
Ateliere dedicate părinților și terapeuților care lucrează cu copiii între 9 luni și 1 an și 11 luni.
În primele luni de viață, creierul unui copil este un teren fertil pentru conectare, învățare și schimbare. În fiecare zi, se formează mii de noi conexiuni neuronale care pregătesc fundația pentru tot ceea ce va urma: limbaj, gândire, relație, autonomie.
Este o fereastră de neuroplasticitate cum nu va mai fi alta. După 2 ani, reorganizarea acestor circuite devine mai dificilă, iar intervenția mai costisitoare – emoțional, cognitiv și financiar.
De aceea, intervenția timpurie, chiar înainte de diagnostic, este mai mult decât utilă: este esențială.
Atelierele BabyFocus nu sunt doar despre „ce” să faci cu copilul. Sunt despre cum îl vezi, cum îl simți, cum îl primești în fiecare interacțiune. Sunt despre cum devii tu un partener real în dezvoltarea lui.
Programul îți oferă mai mult decât teorie. Îți dă context, exemple, exerciții și poziționări concrete. Fiecare întâlnire este o experiență practică, ghidată, în care înveți să creezi medii și momente care invită copilul la conectare și învățare.
Și da, părintele este cel mai bun profesor al copilului. Dar nu pentru că știe totul. Ci pentru că e acolo, zi de zi. Și pentru că poate învăța cum să transforme fiecare masă, fiecare joacă, fiecare gest într-o oportunitate reală de creștere.
Data: 26 aprilie 2025
Poziția corpului. Tonul. Zâmbetul. Pauza. Reacția ta. Asta învață copilul mai întâi.
Ce vom exersa împreună:
Cum creezi contingență reală: răspuns imediat, coerent, emoțional și funcțional la comportamentele copilului
Poziționarea fizică și emoțională: față în față, în același ritm, în aceeași intenție
Verbalizarea adaptată: clară, simplă, sincronizată cu starea copilului
Citirea receptivității – când e pregătit să învețe și când nu
Indicatori de implicare și disconfort: cum știi că l-ai pierdut și ce faci
Afectul tău și cum influențează răspunsurile copilului
Fără aceste ingrediente, intervenția e o listă de tehnici. Cu ele, devine relație care învață.
Data: 3 mai 2025
Un mediu dezordonat e un copil dezorganizat. Un spațiu previzibil înseamnă un copil care poate să se concentreze pe relație.
Ce vom face concret:
Cum arată un spațiu de joc structurat dar prietenos
Tipuri de jucării potrivite pentru diferite tipuri de joc (explorator, funcțional, simbolic)
Cum previi agitația prin organizare
Rolul predictibilității
Nu schimbi copilul forțând. Îl schimbi creând un mediu în care el vrea – și poate – să reușească.
Data: 10 mai 2025
Nu e doar să facă. E să se uite, să aștepte, să răspundă. Să fie acolo cu tine.
Ce învățăm:
Cum recunoști și susții expresiile faciale împărtășite
Cum construiești secvențe de interacțiune cu pauze, răspunsuri și alternanță
Activități simple pentru dezvoltarea învățării în doi
Jocuri care întăresc prezența comună, nu doar acțiunea în paralel
Reciprocitatea e rădăcina empatiei, a comunicării și a relației. Nu te grăbi s-o sari.
Data: 17 mai 2025
Dacă mă vezi. Dacă mă auzi. Dacă mă simți. Ai șansa să mă urmezi. Iar asta e începutul învățării.
Ce vom exersa:
Activități care stimulează modelarea naturală în joacă
Cum folosim poziționarea, expresia, ritmul pentru a facilita imitația
Ce faci când copilul nu imită? De unde începi?
Imitația nu e un obiectiv. E un mijloc. Un copil care imită… a început deja să învețe de la tine.
Data: 24 mai 2025
Un deget care arată. O privire care cere. O expresie care însoțește. Acolo începe comunicarea.
Ce exersăm:
Cum folosește gesturile de inițiere: arată, dă, întinde, oferă
Cum răspunde copilul la gesturi ale adultului
Cum susții atenția împărtășită
Cum integrezi gestul, privirea și expresia într-un context de comunicare
Gesturile sunt începutul intenției. Iar intenția e începutul dialogului.
Data: 7 iunie 2025
Comunicarea nu e despre cuvinte. E despre intenție, direcție și răspuns.
Ce antrenăm:
Contact vizual cu intenție – nu doar privire, ci direcție și scop
Indicarea cu degetul ca formă de cerere și împărtășire
Integrarea privirii, expresiei, gesturilor și vocalizărilor
Cum creștem frecvența și funcționalitatea vocalizărilor
Nu urmărim “cât vorbește”, ci cât comunică. Și cât din ce spune se duce spre celălalt.
Data: 14 iunie 2025
Un copil care înțelege… are motive să răspundă. Și are curajul să încerce.
Ce învățăm concret:
Cum recunoști înțelegerea reală
Ce înseamnă să răspundă la nume în mod consecvent
Cum construiești răspunsul la instrucții în context (Ex: „dă-mi mingea”)
Cum generalizezi înțelegerea și în afara contextului familiar
Activități pentru extinderea vocabularului receptiv (prin joacă și rutină)
Nu ajungem la colaborare, dacă nu ne-am asigurat că mesajul a fost înțeles.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.