Pregătirea este esențială în ABA
Dacă ai începe intervenția ABA structurată…
… pregătirea este esențială în tot ceea ce facem, inclusiv în aplicarea intervenției ABA structurate pentru copilul tău.
Poate te-ai alăturat deja grupurilor de suport, ai urmat cursuri și ai achiziționat materiale educative. Te gândești acum la obiectivele pe care vrei să le atingi și la cum vrei să se desfășoare procesul de învățare.
… Înveți să pui accent pe indicații clare și concise, să-i aștepți răspunsul trei secunde și să folosești eficient recompensele artificiale.
Copilul învață să tolereze activități care altfel l-ar plictisi sau nu l-ar interesa. Învață să răspundă persoanei care îl învață, dar dacă tu nu ești cel care îi predă direct, s-ar putea să nu obții răspunsuri de la el. Adesea, copilul va încerca să evite sau să scape de activitățile neplăcute, apelând la plâns, țipete sau chiar comportamente agresive.
Acest lucru poate îți crează neliniște, știind că procesul ar putea fi de lungă durată. Poate nu ești entuziasmat să lucrezi la masă cu copilul tău, ți se face rău să-l vezi plângând, dar faci asta datorită presiunii de a face ceva pentru a preveni întârzierile în dezvoltarea copilului.
Presiunea poate veni din diverse direcții – de la cei din jur, de la comparațiile cu alți copii sau chiar din diagnosticul de TSA primit de copil. Această presiune combinată cu lipsa de informație poate duce la alegerea intervenției ABA structurate.
Dar există o alternativă mai eficientă!
Intervenția ABA în mediul natural, centrată pe dezvoltarea copilului
Aceasta pornește de la identificarea intereselor și pasiunilor copilului tău. Este vorba despre a găsi acele activități care îi aduc bucurie și îi stimulează comunicarea.
… începi să alegi mai bine jucăriile, să faci activitățile predictibile, să te așezi în fața lui, cu disponibilitate și receptivitate, să aștepți să inițieze și să folosești comentariile declarative. Și să folosești recompensele naturale.
Abordezi învățarea pornind de la interesele reale ale copilului și te concentrezi pe re-stabilirea conexiunii emoționale, prin atenția maximă pe orientare socială, reciprocitate afectivă, atenție împărtășită, imitație și joc.
Dacă micuțul tău se întristează sau se enervează pe parcursul activităților, îl poți liniști așa cum faci întotdeauna. E bine să observi cum reacționează când e supărat, ca să știi când e momentul potrivit să-i arăți și alte moduri de a-și exprima nemulțumirea. Și dacă simte nevoia de o pauză, e perfect normal să faceți o mică întrerupere, ori de câte ori e nevoie.
Începi să construiești un mediu de învățare autentic și funcțional, în care veți fi amândoi în control, mulțumiți de progres la finalul zilei.
Reține
Fiecare copil are propriile interese și hobby-uri, care pot fi folosite ca oportunități de învățare, oricât de neobișnuite ar fi ele.
Observă cum comunică copilul în diferite situații, ce îl provoacă, când are nevoie de ajutor sau când dorește să evite sau să refuze o activitate.
Învață-l funcțional și insistă pe abilitățile cu impact profund în dezvoltarea lui.
Poți să-ți folosești disponibilitatea și receptivitatea pentru a-l ghida spre o comunicare mai eficientă.
Așa cum familia P. a făcut în aprilie – septembrie 2023:
În perioada aprilie – septembrie 2023 familia P. a început să lucreze cu copilul lor în vârstă de 3 ani, singuri, fără terapeuți sau coordonator, ghidați de doua programe: FOCUS și Managementul comportamentelor problematice.
- Care sunt procentele de schimbare în comunicare?
- La secțiunea EVITA – forme de comunicare prin care refuză, amână sau evită bunuri, activități și cereri:
- Vorbire: Creștere uimitoare de 1850% de la 4% în aprilie la 78% în septembrie!
- Înțelegerea și folosirea privirii și a gesturilor: Scădere de 77% de la 48% în aprilie la 11% în septembrie.
- Comportamente problematice: Scădere de 77% de la 48% în aprilie la 11% în septembrie.
- La sectiunea TANGIBIL – forme de comunicare prin care îți cere bunuri, activități sau informații:
- Vorbire: Creștere de 128% de la 28% în aprilie la 64% în septembrie.
- Înțelegerea și folosirea privirii și a gesturilor: Scădere de 42% de la 62% în aprilie la 36% în septembrie.
- Comportamente problematice: O scădere impresionantă de 100% de la 10% în aprilie la 0% în septembrie.
- La sectiunea ATENȚIE – forme de comunicare prin care îți cere să fi atent la el:
- Vorbire: Creștere de 140% de la 22% în aprilie la 53% în septembrie.
- Înțelegerea și folosirea privirii și a gesturilor: Scădere de 22% de la 54% în aprilie la 42% în septembrie.
- Comportamente problematice: Scădere de 79% de la 24% în aprilie la 5% în septembrie.
În aprilie, copilul se baza mai mult pe comunicarea non-verbală, cum ar fi zâmbetul, contactul vizual sau gesturile, precum și pe comportamentul problematic. În septembrie, trântitul pe pământ a dispărut complet și s-a observat o creștere semnificativă în utilizarea vocalizării pentru a comunica diferite emoții și dorințe, sugerând o dezvoltare impresionantă a abilităților de comunicare (ex., vino mama; doare.pupa mama; foame A…, sete A…., supărat/frica A…., mai puțin).